Zicht op de energietransitie

Roy vierkant2.2.jpg
Door Roy Pruisscher op 13 februari 2024 om 10:25

Zicht op de energietransitie

De Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het duurzaamheidsbeleid in Emmen. We zijn op de goede weg, maar als ChristenUnie blijven we wijzen op de lange termijn. Daarvoor moet nog veel gebeuren.

Het onderzoek beoogt zicht te geven op de maatregelen die de gemeente neemt en bijdraagt aan het behalen van de landelijke energiedoelen. Waar staan we nu, wat moet er nog, en staat alles klaar om dat te kunnen realiseren?

We zijn goed op koers: met onze windparken en zonne-akkers hebben we 65% van onze doelstelling voor 2030 gerealiseerd. Die prestatie ligt op het landelijk gemiddelde. Recht zo die gaat, dan maar? Nou, we weten allemaal dat de laatste lootjes zwaar wegen. En schone energie hebben we niet zo maar.

Mensen maken de transitie
We zien in de conclusies van dit rapport dat de gemeente dit resultaat heeft behaald met beperkte ambtelijke capaciteit. Er zijn veel meer mensen nodig om de doelen te realiseren. Met dit rapport in de hand geven we het college de opdracht om daar werk van te maken. Zij moeten duidelijk maken hoeveel mensen we nodig hebben om onze doelen in 2030 te behalen en daarvoor met een plan komen.

Emmen heeft import nodig
Een andere bevinding uit het rapport is dat we in Emmen kiezen voor een ander energiedoel. We hebben het niet over minder CO2-uitstoot, maar over een CO2-neutrale gemeente. Door de industrie heeft Emmen een zwaar en complex energieprofiel: we kunnen niet alle energie voor de industrie zelf opwekken. Daarom moeten we hernieuwbare energie importeren. Als ChristenUnie vinden we het belangrijk dat we goede waarborgen hebben: het moet écht gaan om schone, groene en hernieuwbare energie.

Duidelijk zicht
Het onderzoek van de Rekenkamer biedt zicht op wat de gemeente doet, maar dat blijkt ook voor de Rekenkamer lastig. In de documenten van de gemeente lopen soms zaken door elkaar. Het is niet altijd duidelijk of teksten gaan over maatschappelijke doelen, of over tussenstappen in de uitvoering, of simpelweg de organisatie. Het is dan ook heel moeilijk hoe we als gemeente op dit beleid moeten sturen. Daarom hebben we als ChristenUnie gevraagd hier meer werk van te maken. We moeten doelen beter uitwerken en ook met elkaar afspreken hoe we als gemeente onze rol pakken.