Voorzitter Bestuur

De voorzitter geeft leiding aan het bestuur van de ChristenUnie Emmen. Hij/zij is eindverantwoordelijk voor het functioneren van het bestuur en draagt daarmee bij aan een bruisende organisatie.

Plaats binnen de CU
De voorzitter functioneert als leider van een bestuur waarin ieder bestuurslid verantwoording aflegt aan de rest van het bestuur. Het bestuur legt verantwoording af aan de algemene ledenvergadering.

De voorzitter heeft een verbindende rol in Emmen tussen het bestuur en de raadsfractie (en de eventuele wethouder) en staat in nauw contact met de fractievoorzitter.

Voorwaarden
De voorzitter is lid van de ChristenUnie en heeft bij voorkeur al ervaring opgedaan binnen de CU of heeft kennis van het functioneren van de lokale politiek.

Functie-inhoud
Als voorzitter van het bestuur draag je zorg voor het functioneren van het bestuur als geheel en de bestuursleden afzonderlijk. Je zorgt dat ieder in staat is zijn werk goed te kunnen doen en zorgt voor een goede sfeer.
Je draagt zorg voor goede randvoorwaarden zodat de fractie het werk goed kan uitvoeren en ziet toe op de uitvoering van het verkiezingsprogramma. Je bent actief in netwerken in de gemeente, binnen en buiten de politieke context. Je weet mensen en organisaties te verbinden aan de partij. Je geeft richting aan visievorming op de langere termijn en draagt bij aan een helder CU-geluid in Emmen. Je bent verantwoordelijk voor een goede voorbereiding van de verkiezingen voor de gemeenteraad en geeft sturing aan de processen rond verkiezingsprogramma, kandidatenlijst en campagne. Je bent vanuit het bestuur het eerste aanspreekpunt van de adviseurs van het partijbureau.

Taken
De voorzitter van het bestuur:

• geeft leiding aan de vergaderingen van het bestuur en de algemene ledenvergadering.
  • draagt zorg voor het opstellen van een visie en meerjarenplan voor de afdeling en ziet er op toe dat acties die hieruit voortkomen uitgevoerd worden.
  • draagt zorg voor het goed functioneren van de overige bestuursleden.
  • heeft volgens een vaste planning overleg met de fractievoorzitter en is op de hoogte van maatschappelijke en politieke ontwikkelingen lokaal.
  • voert jaarlijks een voortgangsgesprek met de fractievoorzitter en voort samen met deze voortgangsgesprekken met (steun)fractieleden in de gemeenteraad. Hij stimuleert ontwikkeling en opleiding van fractieleden en aankomend talent.
  • is zichtbaar bij belangrijke gebeurtenissen of bijeenkomsten (denk aan nieuwjaarsreceptie gemeente, 4 mei herdenking, etc.)

Profiel
De voorzitter van het bestuur heeft (een aantal van) deze eigenschappen:

• is gericht op samenwerken
  • neemt initiatief
  • houdt van netwerken
  • heeft gevoel voor politieke verhoudingen
  • neemt besluiten en kan uitvoering delegeren

Reageren
Voel jij je geroepen om leiding te geven aan het bestuur van de ChristenUnie Emmen? Neem dan contact op met Arjan Bouwhuis.