Klaar voor 2024

Roy vierkant2.2.jpg
Door Roy Pruisscher op 10 november 2023 om 14:15

Klaar voor 2024

Op maandag 6 en donderdag 9 november hebben we de Begroting 2024 besproken en vastgesteld. Als ChristenUnie hebben we voorgesteld meer geld in te zetten voor lokale initatieven, het eerder aanpakken van armoede, en een nieuw onderzoek naar de woningmarkt in Emmen.

Ruimte voor lokale initatieven
De gemeente Emmen wil een nabije overheid zijn. We moeten toegankelijk zijn voor onze inwoners. Of ze nu problemen hebben waarbij we kunnen helpen, of een goed idee om hun buurt mooier te maken. Daarvoor hebben mensen ruimte nodig. Samen met Wakker Emmen, PvdA en 50Plus hebben we een voorstel ingediend om € 100.000,– extra per jaar beschikbaar te stellen voor lokale initatieven. Het totale bedrag wordt daarmee verdubbeld. Dit voorstel is door de gemeenteraad aangenomen.

Wonen
Een belangrijk thema is wonen. Het gaat er vaak over in onze vergaderingen, maar we hebben niet overal zicht op. Het gaat vaak over nieuwbouw in het dure segment, maar worden er ook voldoende sociale huurwoningen gebouwd? En zijn die ook van goede kwaliteit, bijvoorbeeld duurzaam en circulair gebouwd? Is er in Emmen een goede balans in het aanbod van woningen voor starters, studenten, ouderen?

Daarom hebben we gevraagd om de knelpunten op de Emmense woningmarkt in kaart te brengen. We kunnen dan bij de Kadernota in het voorjaar van 2024 bespreken hoe we die gaan aanpakken, inclusief het geld dat daarvoor nodig is. Ook dit voorstel voor een onderzoek is door de gemeenteraad aangenomen.

Jeugd, ontwikkeling & criminaliteit
We maken ons grote zorgen over de ontwikkeling van jongeren. Met name in Angelslo stapelt veel problematiek: het hoogste percentage jeugdigen met een uitkeuring, het hoogste gebruik van minima-regelingen, het hoogste percentage voortijdig schoolverlaters. En tegelijk gaat het ook slechter met de jeugd op het gebied van sport, roken en gezondheid. We zien ook breder in onze gemeente een groeiende criminaliteit onder jeugd.

We hebben afgesproken dat we hier als gemeenteraad dichter op willen zitten. We moeten voorkomen dat een wijk slechter wordt. Maar we moeten zeker voorkomen dat er een verloren generatie ontstaat.

Cultuur
Er staan een aantal mooie voorstellingen in de Begroting voor cultuur. Zo komt er een subsidie voor gemeentelijke monumenten van € 4.000,– per monument. Ook worden museale voorzieningen versterkt. Daarbij ligt nu nog de focus op de geschiedenis van Emmen: het verhaal van Vincent van Gogh en het verhaal van het Veen moeten duidelijker verteld worden. Wat ons betreft kan cultuur ook hedendaags zijn en prikkelen om onder ons hunebed vandaan te komen.

De huisvesting van Facet blijft voor de ChristenUnie een belangrijk thema. Op dit moment wachten we de beslissing van het Rijk af om een extra impuls te geven aan winkelgebieden. In Emmen draagt dat bij de ontwikkeling van het hele gebied tussen de Markt en de Weiert waar ook Facet moet gaan zitten. We hebben afgesproken dat dit in de gemeenteraad besproken wordt zodra er meer bekend is.

Wij wensen het college veel wijsheid bij de uitvoering in 2024 en bidden daartoe om Gods zegen.