Reactie op het informatierapport

Roy vierkant2.2.jpg
Door Roy Pruisscher op 8 april 2022 om 20:24

Reactie op het informatierapport

Na de verkiezingen is de grootste partij aan zet: Wakker Emmen heeft Jisse Otter als informateur aangesteld. In de afgelopen week heeft hij met alle partijen gesproken en een rapportage opgesteld. Op vrijdag 8 april werd dat besproken in een openbare bijeenkomst, waarbij alle partijen aanwezig waren. Lees hieronder onze reactie op het Informatierapport.

Allereerst dank aan de heer Van Der Weide voor het genomen initiatief om informatiegesprekken te (laten) voeren met alle in de gemeenteraad verkozen partijen. Daarnaast dank aan de informateur, de heer Otter, voor het gesprek dat ook wij als zeer prettig hebben ervaren. Het rapport geeft wat ons betreft een goede weergave, samenvatting en ook herkenning van het gevoerde gesprek.

Vanaf deze plek - in alle openbaarheid - felicitaties aan de winnaars. In de eerste plaats aan Wakker Emmen, maar ook aan Forum voor Democratie met het behalen van een zetel, en de SP (hoewel een paar, maar toch terdege: meer stemmen).
Andere winst, wellicht in procenten, is alleen mogelijk geworden door de lage opkomst.

Daar ligt wel de grootste opdracht voor ons allemaal de komende jaren. Onze inwoners het belang van de lokale democratie weer opnieuw of voor het eerst laten ervaren. Want de democratie in Emmen hangt niet af van 150 mensen in Den Haag. Dat is eerst en primair een opdracht voor ons. Dat vraagt om een stevige en raadsbrede aanpak.

In de afgelopen weken heb ik in dit gebouw, maar ook in een bredere setting, met veel mensen mogen spreken. Daarin zit een gemene deler: er is behoefte aan nieuwe energie, een nieuwe impuls, andere invalshoeken. Dat signaal leg ik nu ook hier neer, terwijl we spreken over de vorming van een nieuw college en de komende raadsperiode.

Vanuit die gedachte ondersteunen wij een akkoord op hoofdlijnen. Dat moet richting geven en ruimte bieden. Richting voor de aanpak van de grote opgaven waar we als lokaal bestuur voor staan. Maar ruimte blijven bieden voor politieke verschillen, om in te spelen op de actualiteit, maar vooral ruimte bieden aan maatschappelijke partners en inwoners om mee te werken.

De behoefte aan een nieuwe impuls geldt ook bij de vorming van een college. Hoewel de verkenning van de samenwerking tussen Wakker Emmen en PvdA (met een krappe meerderheid) voor de hand ligt, lijkt dat ons niet het meest verstandig. Een tweepartijencoalitie zou kunnen leiden tot een gesloten houding, om bilateraal zaken te regelen (uiteindelijk: machtspolitiek). Daardoor zal de verhouding met de Raad onder druk komen te staan.

Een derde partij kan in staat zijn om opening tussen die twee partijen te creëren. Dat geeft ruimte om politieke accenten te blijven leggen, maar ook om wisselende samenwerking te beproeven. Daarmee ook de omgang met de Raad makkelijker te maken.

Dat is wat ons betreft de eerste vraag die bij de verkenning tussen Wakker Emmen en PvdA op tafel moet liggen en door hen beantwoord moet worden. Wat voor bestuur moet er gevormd worden: gesloten of open?

Tot slot is het goed te lezen dat de werkwijze van de Raad tegen het licht kan worden gehouden. Dat is niet een zaak voor de coalitie, maar voor de gehele Raad en vraagt om een verdere verdieping en uitwerking. Wel dank aan de informateur om hier een eerste aanzet voor te geven.

Rest ons niets anders dan Wakker Emmen veel wijsheid te wensen bij het aanstellen van een formateur.