Niet regels, maar mensen zijn heilig

Roy vierkant2.2.jpg
Door Roy Pruisscher op 8 maart 2022 om 10:11

Niet regels, maar mensen zijn heilig

De ChristenUnie is overtuigd van de waarde van kleine gemeenschappen waarin mensen samen tot bloei komen. Daar zien we dat mensen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun eigen omgeving. Om de buurt leefbaar en veilig te houden. Maar ook om voor elkaar te zorgen, door bijvoorbeeld de boodschappen mee te nemen.

Om dat te versterken, hebben we een overheid nodig die vertrouwen geeft. Vertrouwen aan de eigen inwoners die initiatief nemen en goede ideeën hebben. Daarbij hoort dat de gemeente ruimte biedt door minder regels en bureaucratie, maar ook écht durft los te laten.

Bij dit vertrouwen hoort ook dat niemand er alleen voor komt te staan. Niemand met een hulpvraag wordt de deur gewezen. Je moet altijd gezien en gehoord worden. En je moet de juiste hulp kunnen krijgen. Helaas raken er mensen verstrikt in het systeem van de overheid. Dat moet écht anders. Voor ons zijn regels niet heilig, want niet iedereen past binnen de beleidslijntjes. Mensen zien wij niet als een kostenpost, maar als een waardevol deel van onze gemeenschap die een kans moet krijgen om tot bloei te komen.

Als gemeenschap moeten we blijven omzien naar de ander. En tegelijk kan iedereen een bijdrage leveren aan het welzijn van de gemeenschap. Door als overheid daarvoor de ruimte en het vertrouwen te geven, werken we aan de bloei van Emmen. Zo kiezen we samen voor wat écht telt.