Zorg

De ChristenUnie is groot voorstander van zorg die dichtbij is georganiseerd. Zorg op een menselijke schaal, bereikbaar en met een menselijk gezicht. De gemeente moet vol inzetten op het weghalen van schotten tussen hulp, zorg en participatie en het voorkomen en verminderen van bureaucratie. We willen dat er gedacht wordt vanuit de zorgvraag van inwoners.

• Integrale afwegingen worden gemaakt in één beschikking voor zowel Wmo, jeugdhulp, participatiewet, minimabeleid, enz.
  • De ChristenUnie wil dat het pgb-gebruik mogelijk blijft en dat inwoners die mogelijkheid kennen. Zo hebben zorgvragers altijd de mogelijkheid om identiteitsgebonden of andere noodzakelijke zorg in te kopen als deze niet gecontracteerd is.

De inzet van ervaringsdeskundigheid (bij de ggz, maatschappelijke zorg, mantelzorg, vluchtelingenwerk) draagt bij aan grotere deelname aan de samenleving. Daarnaast heeft het meerwaarde voor de ervaringsdeskundige zelf en vergroot het de kwaliteit van de zorg en dienstverlening van de gemeente. We willen dat de gemeente ervaringsdeskundigen inzet op diverse terreinen.