Veiligheid

Als inwoner van de gemeente Emmen wilt u veilig kunnen leven. De overheid heeft de plicht om inwoners te beschermen en criminaliteit te bestrijden. Als ChristenUnie vinden we dat de vrijheden waarvan we mogen genieten ook samengaan met verantwoordelijkheden. Wij zien een grote rol voor de samenleving. Juist als het gaat om veiligheid.

Elke buurt of wijk heeft een eigen aanpak nodig waarbij inwoners betrokken moeten zijn. Juist inwoners, winkeliers, scholen, politie en woningcorporaties dragen bij aan goede buurten. Waar het op alle momenten van de dag voor iedereen veilig is om binnen en buiten te zijn.

Een veilige samenleving
Ook bij de aanpak van veiligheidsproblemen toont de ChristenUnie haar hart voor de samenleving. Hard waar het moet, zacht waar het kan. We hebben aandacht voor slachtoffers en hun omgeving en stimuleren een effectieve, op herstel gerichte aanpak van daders.

Inwoners worden, als oren en ogen van de politie, actief betrokken bij de veiligheid op straat, in de wijk en in huis. Cameratoezicht is een prima middel, maar de ChristenUnie wil het beperkt (proportioneel) toepassen en inbedden in goede wetgeving (privacy).

• Het groeiende wapenbezit, vooral onder jongeren, moeten we een halt toe roepen.

De ChristenUnie stimuleert dat inwoners gemakkelijk melding kunnen maken van overlast en van crimineel gedrag, waarbij de politie contact legt met de melder over de resultaten. Wij willen betere voorlichting over de mogelijkheid om anoniem aangifte te doen.