Sport

De ChristenUnie kiest voor een toegankelijke sportwereld waarin iedereen kan meedoen. We stimuleren de breedtesport in de gemeente Emmen en zijn er in beginsel niet voor om met gemeenschapsgeld de topsport te ondersteunen. Het faciliteren van geschikte accommodaties voor talentontwikkeling zien wij wel als een gemeentelijke rol. Wij vinden het belangrijk dat de sportaccommodaties goed onderhouden, veilig en toegankelijk zijn.

Sportverenigingen fungeren vaak als cement in de samenleving en verdienen steun. Sport stimuleert lichaam en geest tot optimale prestaties en bevordert een gezonde en vitale samenleving. De ChristenUnie pleit voor open sportclubs met een sterke relatie tussen het sociale en het gezondheidsdomein.

• De gemeente stelt samen met verenigingen een sportakkoord op met afspraken over een positieve cultuur, inclusiviteit, discriminatie en racisme, alcohol en drugs, toegankelijkheid en vrijwilligersbeleid.
  • De gemeente heeft de behoeften van sportverenigingen goed in beeld en maakt op basis daarvan een (financieĢˆle) jaarplanning. De gemeente probeert alle verenigingen op een eerlijke maar ook financieel passende manier te bedienen. Daarbij wordt rekening gehouden met een goede spreiding van voorzieningen over onze gemeente.