Ruimte

Ieder mens heeft ruimte nodig. Ruimte om te wonen, te werken, te reizen en te recreëren. Maar de ruimte is beperkt en meerdere belangen vragen ruimte op. De keuzes van de ChristenUnie zijn ingegeven door het zoeken naar een balans tussen de bescherming van Gods schepping en gebruik voor ons welzijn. Duurzaam ruimtegebruik is het uitgangspunt.

De openbare ruimte heeft invloed op onze gezondheid: we kunnen wandelen, spelen, hardlopen of fitnessen in de buitenruimte. Ook voor ons gevoel van veiligheid, de vrijheid om anderen te ontmoeten en contacten te leggen is een goede, sociaal veilige, openbare ruimte van belang.

Ook in onze gemeente moeten we ons voorbereiden op klimaatverandering. Er komen meer hoosbuien en meer hittegolven. Juist bij de inrichting van de openbare ruimte kunnen we daarmee rekening houden. Door meer ruimte te geven aan water en groen wordt de gebouwde omgeving robuuster. Tegelijk geeft dit weer meer kansen voor biodiversiteit.

De ChristenUnie wil meer aandacht voor mensen die minder makkelijk hun weg kunnen vinden. Bijvoorbeeld door een visuele beperking, mensen die minder mobiel zijn of met een rollator lopen. De bestuurders van de gemeenten moeten jaarlijks een ‘toegankelijkheidswandeling’ maken met ervaringsdeskundigen. Zo ontstaat bewustzijn over het belang van toegankelijkheid in de openbare ruimte.

Ruimtelijke ordening is bij uitstek een onderwerp waar inwoners bij betrokken moeten worden. Het gaat tenslotte over de kwaliteit van de eigen leefomgeving. De gemeente geeft ook ruimte aan inwoners om hun wijk of straat in eigen beheer te onderhouden.

Zorgvuldig ruimtegebruik vraagt om het behoud van open landschappen. We zetten ons in voor het behoud van het landschap, de plattelandscultuur en voor de bescherming van het milieu en de biodiversiteit. Verrommeling, versnippering en opdringerige zichtlocaties langs wegen willen we tegengaan. De ChristenUnie is tegen ‘verdozing’ van het buitengebied: we verzetten ons tegen de bouw van distributiecentra in ons groene gebied.

We stimuleren groene schoolpleinen. Kinderen vinden een groen schoolplein leuker, mooier en prettiger, zijn geconcentreerder, rustiger, bewegen meer, zijn meer in contact met de natuur en hebben een uitdagendere speelomgeving. Daarnaast draagt een groen schoolplein bij aan het verminderen van wateroverlast, hittestress en is het goed voor de biodiversiteit.

De ChristenUnie pleit voor een goede balans tussen duurzame energieopwekking en landschappelijke waarde. Verkeerde keuzes kunnen zeer negatieve en langdurige consequenties voor natuur en landschap hebben. De gemeente moet daarom organisaties en bewoners uit de omgeving actief betrekken bij het uitwerken van plannen.