Openbaar Vervoer

We willen steviger investeren in het openbaar vervoer in de hele gemeente Emmen. Daarvoor moet de gemeente lobbyen bij het Rijk en de provincie Drenthe. Hun bijdrage is onmisbaar voor bijvoorbeeld meer vrije busbanen of de spoorverdubbeling tussen Emmen en Zwolle.

Naast investeringen in bestaand spoor wil de ChristenUnie ook dat het ontbrekende stuk tussen Emmen en Veendam wordt gerealiseerd. Met deze Nedersaksenlijn wordt Emmen snel verbonden met Groningen en Enschede. Met de realisatie van de spoorverbinding met Duitsland komt de bestemming Rheine in zicht, waardoor Emmen aangesloten wordt het ICE-netwerk van lange afstandstreinen. Het stationsgebied in het centrum moet geschikt worden gemaakt voor deze ontwikkelingen. Daarbij zien we het station als een belangrijk OV-knooppunt en als visitekaartje van Emmen voor mensen die hier aankomen.

De gemeente is verantwoordelijk voor publiek vervoer, zoals het leerlingen- en Wmo-vervoer. Samen met de provincie zetten we in op slimme combinaties met het reguliere OV op plekken en tijden waar reguliere lijnen onvoldoende rendabel zijn.

nedersaksenlijn edit-