Onderwijs

Het onderwijs is de plek waar kinderen en jongeren zich cognitief en sociaal ontwikkelen en waar ze anderen ontmoeten. De ChristenUnie is voor de vrijheid van onderwijs. Dit betekent dat ouders, vanuit hun verantwoordelijkheid voor de opvoeding van hun kinderen, kunnen kiezen voor een school die aansluit bij de eigen waarden, identiteit en idealen. De gemeente respecteert de diversiteit van scholen op levensbeschouwelijke en pedagogische gronden.

Kleine scholen zijn vaak scholen die sterk geworteld zijn in hun omgeving. De ChristenUnie heeft zich zowel landelijk als op lokaal niveau ingezet voor kleine scholen. Dat blijven we de komende tijd doen.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat onderwijs, overheid en arbeidsmarkt in de gemeente meer gaan samenwerken. Dat kan door actief de samenwerking te zoeken, maar ook door in haar aanbesteding te stimuleren dat plaatselijke aannemers stageplakken beschikbaar stellen. De gemeente maakt hierover afspraken met onder andere de Vereniging Parkmanagement Beheer.

De gemeente moet ook zelf het goede voorbeeld geven door stageplaatsen beschikbaar te stellen voor jongeren uit de eigen gemeente. We vragen vooral aandacht voor stages van (v)mbo-leerlingen.

De ChristenUnie ziet voor de gemeente een stimulerende rol, en waar nodig faciliterend, om projecten te ondersteunen die de leesvaardigheid bevorderen of die pesten voorkomen. We moeten de gelijke kansen voor iedereen versterken en ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren kunnen meedoen, vooral als ouders daarvoor de middelen niet hebben.

Theoretisch opgeleiden
De aanwezigheid van een goed opgeleide beroepsbevolking is een belangrijke vestigingsfactor voor het bedrijfsleven. Daarom stimuleren we devestiging van de Rijksuniversiteit Groningen in Emmen. Daarmee kunnen we het talent van theoretisch opgeleiden aantrekken en behouden.

Voor hen moet ook meer carrièreperspectief in Emmen worden ontwikkeld met meer doorgroeimogelijkheden, zodat zij hier kunnen blijven wonen en werken.

We zien een grote taak voor de gemeente om Emmen aantrekkelijk te maken voor jongeren zodat zij hier blijven wonen, studeren en werken. Huisvesting en de leefomgeving in het centrum zijn daarvan belangrijke onderdelen. De binnenstad moet meer aansluiten bij de wensen van jongeren en studenten.