Kunst & Cultuur

Kunst, cultuur en creativiteit verrijken het leven en de samenleving. De culturele en creatieve sector kan helpen als bron van verbeeldingskracht bij grote maatschappelijke vraagstukken. Het draagt bij aan het ‘samen’ in onze samenleving: de leefbaarheid en sociale cohesie, maar ook ons welbevinden en welvaart. Daarom zien we kunst en cultuur als een pijler onder onze beschaving.

Kunst en cultuur zijn eerst en vooral van en voor de samenleving. De overheid vervult een belangrijke rol als subsidieverstrekker, opdrachtgever en hoeder van ons culturele klimaat en erfgoed.

De ChristenUnie is voor cultuur in de breedte: bereikbaar en betaalbaar voor iedereen. Het is belangrijk dat er een toegankelijk aanbod van kunst en cultuur is, met name voor jongeren. Door amateurkunsten te beoefenen, ontdekken en ontwikkelen zij hun creatieve talenten. De Bibliotheek & De Kunstbeweging zijn in iedere wijk en dorp zichtbaar aanwezig als startpunt voor informatie en persoonlijke ontwikkeling.

• De gemeente heeft de behoeften van de culturele sector goed in beeld en zorgt voor passende en flexibele financiering.
  • We ondersteunen de culturele amateurverenigingen en zien hun vitale functie voor de sociale cohesie, de maatschappelijke dialoog, culturele en persoonlijke ontwikkeling.
  • Cultuureducatie voor alle kinderen: dichtbij en betaalbaar. Kinderen uit gezinnen in armoede kunnen korting krijgen of gratis deelnemen. Dit wordt meegenomen in voorwaarden voor culturele instellingen.
  • Cultuureducatie wordt beter verankerd in het onderwijs.
  • We stimuleren de ontwikkeling van nieuwe creatieve genres en disciplines voor jongeren (zoals pop, urban culture, musical, e-culture, mode)

Om het belang van cultuur op de lokale samenleving te laten groeien, zetten we in op samenwerking. We willen betere samenwerking tussen professionele instellingen en verenigingen, tussen amateurkunsten onderling, maar ook tussen verschillende sectoren en disciplines. Daarnaast is het belangrijk om de lokale geschiedenis en identiteit voor ogen te houden. De gemeente zoekt samenwerking met lokale musea (Collectie Brands, en het Veenpark) en andere (particuliere) partijen.