Klimaat & duurzaamheid

Mensen zijn onderdeel van een prachtige schepping waarvan het bestaan in Gods handen ligt. De ChristenUnie wil krachtig inzetten op een hoopvolle en noodzakelijke beweging naar een duurzame economie die zich houdt aan de grenzen van wat de aarde aankan. Een economie die zich houdt aan de norm van ecologische (het leven van planten en dieren) en sociale gerechtigheid (het menselijk leven en waardig bestaan).

We willen af van olie, aardgas en kolen en ruim baan maken voor duurzame energie. Energiebesparing in de industrie, gebouwde omgeving en mobiliteit wordt topprioriteit. Auto’s zonder schadelijke uitstoot en energie-neutrale huizen worden de norm. Grondstoffen willen we niet verspillen, maar terugwinnen en hergebruiken. We kiezen voor de bescherming van waardevolle natuur en een verantwoorde omgang met ruimte en landschap.

• Duurzaamheid wordt integraal aangepakt en wordt in ieder beleid (waar het relevant is) meegenomen, bijvoorbeeld met een duurzaamheidstoets.

Klimaatvriendelijk én betaalbaar
De ChristenUnie wil toe naar een lokaal vormgegeven energiesysteem van volledig hernieuwbare energie. De gemeente heeft de regie in deze lokale energietransitie en zorgt er ook voor dat iedereen de overstap mee kan maken. Energiecoöperaties maken lokaal eigendom mogelijk en verdienen praktische en financiële ondersteuning van de gemeente. Een lokaal (gemeentelijk) energiebedrijf zien we ook als optie. De gemeente moet altijd toezien op een goede verdeling tussen de lasten en de lusten.

• Isolatie van de woning is de eerste stap. Daarna volgen maatregelen als zonnepanelen en de inzet van warmtepompen of aansluiting op een warmtenet. De gemeente ondersteunt ook de minima bij het verduurzamen van hun woning.
  • Participatie is ook hierin belangrijk. Omwonenden worden nauw betrokken en moeten kunnen profiteren van een project voor energieopwekking. Participatie moet voor iedereen bereikbaar zijn, ook voor inwoners met een kleinere portemonnee.