Auto

We willen de overgang naar elektrische en waterstofauto’s stimuleren. Bij benzinestations, winkelcentra en supermarkten moet het mogelijk zijn om auto’s aan de lader te zetten. Wanneer laden aan huis niet mogelijk is, moet er binnen 500 meter een openbare laadmogelijkheid beschikbaar komen. Het aantal laadpalen wordt zo uitgebreid en volgt de groei van het aantal elektrische auto’s. Ook stimuleert de gemeente dat er waterstof vulpunten bij bestaande tankstations komen.

Parkeerterreinen nemen nu onnodig veel ruimte in en dragen niet bij aan een prettige leefomgeving. Bij nieuwbouw moet dat anders: zoveel mogelijk op eigen terrein en inpandig. Bestaande parkeerterreinen (van enige omvang) worden voorzien van daken met zonnepanelen om zo bij te dragen aan de klimaatopgave.

We willen dat er een ‘Actieplan deelauto’s’ komt dat gemaakt wordt met bewoners, bedrijven en aanbieders van deelauto’s. Door dit te stimuleren kunnen we veel ruimte besparen en zetten we in op verduurzaming van de mobiliteit. Doel is tenminste 1 deelauto per 75 woningen in 2025 en vermindering van het aantal geparkeerde auto’s van inwoners met 15% in 2030.