Armoede

De ChristenUnie wil armoede bestrijden. Daarom moet maximaal worden ingezet op preventie en vroegsignalering. Gezinnen met kinderen verdienen hierbij extra aandacht (60% van de kinderen in armoede heeft werkende ouders). We willen dat gezinnen optimaal gebruik kunnen maken van regelingen. Eén hulpverlener zorgt ervoor dat op alle fronten wordt meegedacht: werk en opleiding, maar psychische en fysieke gezondheid zijn belangrijke factoren.

• De gemeente Emmen sluit zich aan bij de Alliantie Kinderarmoede en legt de verbinding met Kansrijke Start.
  • Bij regelingen voor minima houdt de gemeente rekening met de groep die met hun inkomen net boven de bijstandsnorm zit.
  • Er worden afspraken gemaakt met woningcorporaties en energieleveranciers over het tijdig melden van betalingsachterstanden. Er moet eerst hulp worden aangeboden voordat mensen worden afgesloten of uit huis worden gezet.
  • Met scholen en (sport)verenigingen worden afspraken gemaakt om signalen van armoede te melden.

Om te voorkomen dat de gevolgen van schulden zich in rap tempo opstapelen, vindt de ChristenUnie dat de gemeente snelle en toegankelijke schuldhulpverlening moet bieden. De gemeente kijkt ook kritische naar het eigen gedrag als schuldeiser. Ingewikkelde bureaucratie moet vermeden worden.

• We gaan altijd uit van vertrouwen en de gemeente moet hulp bieden bij het herstellen van een fout of bij het organiseren van een betalingsregeling.
  • Bij het ontstaan van betalingsachterstanden kijkt de gemeente naar de situatie van de persoon.
  • De gemeente zorgt voor ondersteuning aan ondernemers en ZZP-ers met schulden, door ook voor hen schuldhulp te realiseren en ruimhartige bbz-kredieten aan te bieden.
  • Voedselbanken mogen rekenen op gemeentelijke steun.