ChristenUnie zwicht niet voor McDonald’s

McDonald’s Emmen.jpeg
Roy vierkant2.2.jpg Michel vierkant2.jpg
Door Roy Pruisscher, Michèl Supheert op 25 oktober 2024 om 13:31

ChristenUnie zwicht niet voor McDonald’s

Gisteravond sprak de gemeenteraad over een reclamemast aan de A37 bij Klazienaveen. Wij vinden het niet nodig om deze mast te plaatsen voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein. En al helemaal niet omdat McDonald's dat wil.

Al tijdens het commissiedebat maakte Michèl duidelijk dat we niet zitten te wachten op deze vorm van reclame. Deze palen worden niet gemaakt omdat ze mooi zijn. Of omdat ze goed passen in het landschap, waar we juist in Emmen zorgvuldig mee moeten omgaan. 

Deze palen zijn bedoeld om mensen te verleiden. Om je in een fractie van een seconde over te halen, door aandacht te trekken. Om je snel te laten weten waar je (ongezond en snel) kunt eten. Met dat soort reclame willen we ons landschap niet vervuilen. Daarom staat in de regels van de gemeente (het bestemmingsplan) dat het op deze plek niet is toegestaan. Het voorstel was om daar in dit geval van af te wijken, zodat de reclamemast wel geplaatst kan worden. 

Ontwikkeling bedrijventerrein
Uit het commissiedebat en uit mediaberichten bleek dat het om meer ging dan alleen deze paal. In het gebied zou niet alleen een restaurant komen, maar ook een hotel en een vrijetijdshal. Op die ontwikkeling zijn we niet tegen. Dat zou zelfs heel goed zijn voor de ontwikkeling van Emmen en Klazienaveen en zorgt voor een economische impuls langs de A37. 

Alleen eist McDonald's dat de reclamemast er komt, anders komen zij niet. Voor dat dreigement is de ChristenUnie niet te vangen. Wij capituleren niet voor kapitalisme. Er zijn voldoende andere mogelijkheden om bezoekers te wijzen op voorzieningen langs de snelweg. Dat kan gewoon via de reguliere blauwe borden. Dat dit niet eens is besproken vinden wij onbegrijpelijk. Dat overal in het land dezelfde palen te zien zijn, wil nog niet zeggen dat we dat in Emmen dan ook maar moeten doen. 

"Schreeuwlelijk" zo typeerde Roy deze reclamemast tijdens het raadsdebat. Het ontsiert het landschap en schreeuwt alleen maar om aandacht. Dat willen we niet. En zeker niet omdat McDonald's dat eist.