Reactie coalitieakkoord WE & PvdA

Roy vierkant2.2.jpg
Door Roy Pruisscher op 3 juni 2022 om 10:03

Reactie coalitieakkoord WE & PvdA

Op 3 mei is het akkoord 'Vooruit en betrokken' van Wakker Emmen en PvdA gepresenteerd. Tijdens de Raadsvergadering van 2 juni hebben we daarop een inhoudelijke reactie kunnen geven. De nieuwe coalitie heeft zich beperkt op 'hoofdlijnen'. Dat betekent dat heel veel nog niet vast staat én naar onze mening nog veel ruimte is voor de Raad en andere partijen.

Werken en meedoen
De economie moet groeien. Maar dan moeten we wel met elkaar definiëren wat groei is. Niet louter economische groei (winst). Dat is vooral transitie: naar een groen en circulair. En bij acquisitie moet dan ook de vraag zijn welk bedrijf passend is binnen die toekomstige economie.

Emmen studiestad
We lezen de ambitie om Emmen als studiestad te positioneren. Daarin komen ontzettend veel verschillende disciplines samen, die vragen om een nadere verkenning. Maar vooral ook om meer uitwerking. Wij zouden graag een uitgewerkte Agenda Studiestad zien, waarin de verschillende facetten worden benoemd, maar ook duidelijk wordt gemaakt wat onze inzet kan en moet zijn om dit te realiseren.

De kop “Iedereen doet mee” klinkt bijzonder inclusief. Maar daar staat ook: “De beste manier van meedoen is een betaalde baan. Dat maakt dat mensen zich meer gewaardeerd voelen.” Dat klinkt als een beklemmend mensbeeld. Zouden we niet moeten zeggen dat iedereen ertoe doet, dat je waardevol bent. Dat je gewaardeerd wordt niet om wat je doet, maar om wie je bent.

Wonen
Op dit terrein liggen ingewikkelde vraagstukken. Niet alleen vanwege de krapte en toenemende vraag. Maar ook hier vanwege de transities en kwaliteitsslag. Extra factor daarbij is aan ambitieuze minister in Den Haag die prestatie-afspraken wil maken met de regio en vraagt om een bidbook. Vooral dit laatste proces staat onder de nodige tijdsdruk. Vraag is welke rol wij als gemeenteraad daarin nog kunnen / willen spelen?
Wij zouden snel een Hoofdlijnenbrief willen zien, met de hoofdlijnen van het Emmense beleid (dat ook nog net door de oude raad is besproken) én waar gelet op de actuele ontwikkelingen bijstelling nodig is.

Leefbaarheid
Dit begint — hoe kan het ook anders — met goede voorzieningen in dorpen en wijken. Prachtig natuurlijk, maar hierin moeten wel keuzes gemaakt worden. Niet elk dorp hoeft (en wil) een Wildlands-vestiging. Zouden we deze vraag de komende tijd met elkaar kunnen bespreken? Bijvoorbeeld vanuit een helikopterview bekeken: wat / welke voorziening is op welke plek passend in onze gemeente, waar is ruimte voor wat? Dat is meteen een goede exercitie voor de Omgevingsvisie.

U vindt in ons een grote medestander om het Rensenpark te ontwikkelen. Herijken is goed, maar daarin moet ook duidelijk worden welke concrete inzet de gemeente nu gaat leveren. Want we zijn niet alleen afhankelijk van ‘de markt’.

In het verlengde daarvan vinden wij de aandacht voor cultuur bijzonder mager. Daar moet echt een tandje bij, maar dat zullen we zeker op later moment blijven benadrukken (bijvoorbeeld bij de kadernota).

Samenleven
Blij om te lezen dat dit begint met gezonde leefstijl en het belang van een lokaal preventieakkoord.
Bij ‘Zorg en Ondersteuning’ meldt u meer te willen sturen op prestaties van zorgaanbieders. Kort zinnetje, maar gaat een wereld achter schuil. Gaat het om een volledig andere sturingsfilosofie, en welke rol speelt de raad daar dan in?

Nog een zin waar wij blij van worden: we investeren vooral in kinderen die in armoede opgroeien. En wederom: wat een uitdaging!

En een hartekreet: maak nu werk van het VN verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. We moeten concrete stappen zetten naar een toegankelijke en inclusieve samenleving.

Bestuurlijke organisatie
Waar gekeken wordt naar uitbreiding van de ambtelijke capaciteit, moeten we als Raad ook kijken naar uitbreiding van onze ondersteuning. En waar we van ambtenaren een andere werkwijze verwachten — meer naar buiten en aanwezig zijn — moet ook het bestuur anders werken. Ook meer naar buiten, in gesprek met inwoners.