RES: schone energie voor Emmen

Roy vierkant2.2.jpg
Door Roy Pruisscher op 12 april 2022 om 10:48

RES: schone energie voor Emmen

Vorig jaar heeft de gemeenteraad de Regionale Energiestrategie 1.0 vastgesteld. Dit is de Emmense bijdrage aan de realisatie van het Klimaatakkoord. Dat is volgens ons een goede stap. Maar daarmee zijn we er nog niet. Tijdens de commissie van 11 april stond de vraag centraal: hoe gaan we op weg naar de RES 2.0?

Het is de Emmense ambitie 0,669 TWh (ofwel 19% van de Drentse bijdrage) aan hernieuwbare energie op te wekken in 2030. Daarmee kunnen we veel CO2-uitstoot vermijden.

1_TWh

De bijdrage van de gemeente Emmen is opgebouwd uit de volgende projecten:
– 95,5 MW windenergie
– 200 hectare zonneakkers
– 100 hectare grootschalig zon op dak
– 57 MW zonneroute A37 (schatting)

Er moet nog heel wat gebeuren om dat te realiseren. Richting de RES 2.0 moeten er nog allerlei zaken onderzocht worden en knelpunten worden opgelost. Daarbij hoort ook een analyse van de impact van deze energiebronnen op het elektriciteitsnet. Ook komt er een onderzoek naar het gebruik van biogrondstoofen, een handreiking voor juridische instrumenten en een communicatiestrategie.

Natuurlijk zien we hier het nut van, maar het klinkt ook wel een beetje als een papierwinkel. Want met al die analyses is er nog geen windmolen geplaatst of een zonnepaneel gelegd. We moeten, ook als gemeenteraad, voldoende handvetten hebben om de voortgang en realisatie te kunnen controleren. Daar moet wat ons betreft nog meer duidelijkheid in komen.

Bij grote projecten voor het opwekken van energie vinden wij participatie heel belangrijk. Tussen de gemeenten in de RES-regio (dat zijn alle gemeenten in Drenthe) zien we grote verschillen. Soms is er een kleinschalige consultatie en in een andere gemeente is er een groot opgezet burgerforum over de energietransitie als geheel. Hoe dit in de toekomst in Emmen vorm krijgt is nog niet helemaal uitgewerkt. Daar blijven we dus een vinger aan de pols houden.

Als fractie vinden we de positie van jongeren belangrijk. Het gaat veelal om hun toekomst. Zij moeten daarom kunnen meepraten over de grote keuzes, ook in de energietransitie. Zo komt er een concreet scholieren- en studentenparticipatieproject.

RES 2050 WEB