Het nieuwe seizoen is begonnen

CU Emmen.png
Door Webredactie Emmen op 29 september 2020 om 20:15

Het nieuwe seizoen is begonnen

Na de zomervakantie zijn we weer begonnen. Onze speerpunten en thema's staan weer helder voor ogen en een wandeling door de Emmerdennen geeft weer frisse ideeën.

We hopen dat u alleen een fijne en veilige zomer heeft gehad!

Op 28 augustus zijn wij het seizoen begonnen met een gesprek speerpunten en thema's waar we mee aan het werk willen gaan. Hierover was genoeg te spreken en dit overleg zullen we binnenkort voort zetten. Nu moesten we afronden want oud-boswachter Geerling Kruidhof stond op ons te wachten. Onder zijn leiding hebben we een wandeling gemaakt door de Emmerdennen. Vanaf nu zullen we nooit meer hetzelfde kijken naar dit bos.

Luisteren naar de verhalen van de boswachter

Wist u dat de Emmerdennen behoort tot de top 3 van de mooiste multifunctionele bossen van Nederland? Wist u dat er wel 20 verschillende boomsoorten groeien, ook naaldbomen die afkomstig zijn uit het buitenland. Om alle boomsoorten een kans te geven en te behouden in ons gebied is er zorgvuldig bosbeheer nodig. Het bos is ook een productiebos. Onze voorouders haalden hout uit het plaatselijke bos en het is mooi dat er ook nu nog hout gebruikt kan worden uit ons eigen land. Wist u dat sommig hout mooier wordt als het iets langer gekapt blijft liggen en er paddestoelen op gaan groeien? Geerling heeft uitgelegd waarom sommige bomen gekapt worden en aangewezen welke bomen daardoor meer kans krijgen. Op deze wijze probeert Staatsbosbeheer allerlei soorten in het bos te behouden. Het bos in Emmen is uniek, omgeven door woonwijken en met één vrije doorgang voor de dieren naar het Valtherbos. Er leven reeen, dassen, marters, eekhoorns, vossen en veel soorten vogels. Wist u dat er in het bos onder een mooie grote boom ook een bankje staat zonder pad er naar toe, om tot rust te komen, te herdenken?

Geerling Kruidhof

Natuurlijk moesten we ook langs bij het monument dat is opgericht ter ere van de vereniging die er vanaf 1910 voor heeft gestreden om het bos te behouden.

Deze dag hebben we afgesloten met een gezamelijke maaltijd.

Zijn er onderwerpen waar u ons over wilt informeren of over wilt spreken? Neemt u dan contact met ons op! We zijn er om u te vertegenwoordigen.

Labels: